Kedi Gençlik Hastalığı – FİP

1 Nisan 2019 Makale 0

Feline Panleukopenia

Kedi bulaşıcı enteritis veya kedi Kanlı İshal hastalığı olarak da bilinir. Kedi Gençlik Hastalığı, teşhis etmek kolay değildir. Ancak, çoğu durumda, fiziksel muayene, öykü, klinik belirti (semptom) bazı kan testleri ile ön tanı konulabilir.

Kedi Gençlik Virüsü, bağışıklık sisteminin temel parçaları olan, beyaz kan hücrelerine (lökositler), saldırmak için özelleşmiştir. Beyaz kan hücrelerinin azalmasına yol açar bu duruma lökopeni denir. Bu durum kedinin diğer hastalıklara da açık hale gelmesine sebebiyet verir. Şiddetli gastrointestinal (mide -bağırsak) semptomlar ortaya çıkar. Durmayan ve kanamalı bir ishal başlar. İshalle birlikte kırmızı kan hücreleri de azalır bu duruma ise anemi (kansızlık) denir. Kansızlığı takiben solunum ve kalp problemleri baş gösterir.

Kesin teşhis için birçok laboratuvar metod bulunmaktadır. Bunlar immünofloresan antikor testi (IFA), polimeraz zincir reaksiyonu testleri (PCR), serolojik muayene (spesifik kan testleri) ve virüs izolasyonudur.
Bununla birlikte, bu testler, zaman ve emek-yoğun testler olduğundan maliyetleri yüksektir.

Kedi Kanlı İshal enfeksiyonunun klinik belirtileri ortaya çıktıktan sonra tam bir iyileşme için maalesef çokça şans bulunmamaktadır. Acil ve yoğun bir , genel durumu düzeltmeye yönelik destek tedavi ile yaşam kalitesini artırmaya yönelik çalışmalar gerekmektedir.

Kediler enfekte dışkı, tükürük salıgıları veya cansız nesneler ( ayakkabı, yiyecek artıkları, havlular, kıyafetler, mama kapları, su kapları, tuvalet kapları vb. ) vasıtasıyla viral parçacılara direk maruz kaldığında , aşılanmamışlarsa hastalığa yakalanmaları kaçınılmazdır. Hamilelerde rahimiçi (intrauterin) bulaşma olduğu da unutulmamalı ve gebelik öncesinde müstakbel anne kediler aşılanmalıdır.

DİKKAT!!

Kedi Gençlik Virüsü son derece dayanıklıdır, aylarca, yıllarca, toprak , fayans, halı ve mobilya arasındaki çatlakları yaşayabilir. Ortamdan virüsü kaldırmak için en etkili yöntemlerden biri hipoklorikasit ile  suyun  1:32 oranında karıştırılması ile hazırlana çözelti ile iyice dezenfekte edilmesidir.

Kedilerde Gençlik Hastalığı uygun ve rutin aşılar ile  büyük ölçüde önlenebilir. İnsanlara bulaşmaz.

Kedigiller de  panlökopeni belirtileri ;

·         Depresyon

·         Uyuşukluk

·         Zayıflık

·         İştah kaybı (iştahsızlık; anoreksi)

·         Ateş (yüksek)

·         Kusma (köpüklü, sarımsı safra-çalan kusmaları üretimi)

·         İshal (erken veya geç, hastalığın seyrinde görünebilir, sarı ve / veya taze kan çizgili olabilir)

·         Dehidratasyon

·         Karın ağrısı (genellikle şiddetli ve zayıflatıcı )

·         Ağlamaklı ses çıkarma / ağlama

·         Fetal ölüm

·         Düşük

·         “Fading kitten” sendromu

·         Zihinsel anormallikler

·         Serebellar hipoplazi sonrasında inkoordinasyon, titrek yürüyüş, titreme, görülebilir.

·         Ani ölüm (klinik belirtileri ortaya çıkmadan önce gerçekleşebilir; zehirlenme ile oluşan ani ölüme benzeyebilir)

Kedi Karma Aşısının İçeriğinde bu hastalığa karşı koruma bulunur. Kedinizin karma aşısı varsa endişelenmeyin.

·         Farklı şekillerde karma aşılar görmek mümkündür. Fakat ülkemizde kedilerde kullanılan karma aşılar 3 hastalığa karşı bağışıklık kazandırmaktadır.

·         Bunlar; Feline Panleukopenia, Feline Enfeksiyöz Rhinotracheitis ve Calicivirüs hastalıklarıdır. Bu 3 hastalıkta özellikle yavru kedilerde şiddetli enfeksiyonlara neden olur. Zamanında aşılama ile kedinin sağlığı ciddi anlamda korunmuş olur.

·         Feline Panleukopenia:Özellikle yavru kedilerde şiddetli enfeksiyonlara ve ani ölümlere neden olabilen viral bir hastalıktır. Kusma, ishal, şiddetli halsizlik ve iştahsızlık ile kendisini belli eder. Oldukça bulaşıcı bir hastalıktır. Aşı önemlidir.

·         Feline Enfeksiyöz Rhinotracheitis:Yavru kedilerde daha şiddetli görünmek ile beraber, yetişkin kedilerde de görülebilir. Üst solunum yolu ile ilgili sıkıntılar, ağız ve gözde yaralara neden olur. Oldukça bulaşıcıdır, aşı ile korunma sağlanabilir.

·         Calicivirüs:Ağız bölgesinde çeşitli derecelerde yaralara ve ülserlere neden olan, oldukça bulaşıcı bir hastalıktır. Aşı bu hastalıktan korunma için önemlidir.

Dr. Kağan AYANOĞLU